کد خبر: ۱۶۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
 مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه فارس در گفتگوی تفصیلی با شیرازه: 

 عشق به اهل‌بیت (ع) محدودیتی ندارد

 مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه فارس گفت: حتی در دوران کرونا نیز مردم با رعایت بهداشت و فاصله با برگزاری مراسم عزاداری عشق و علاقه خود را به اهل‌بیت (ع) نشان دادند و این نشان‌دهنده این است که عشق به اهل‌بیت (ع) هیچ محدودیتی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، این روزها شهرها و مرزهای جنوبی کشور رنگ و بوی عاشقی و ارادت به صاحب این روزها گرفته است، سال‌هاست که این حماسه پرشور در سراسر جهان پررنگ شده و عاشقان اهل‌بیت (ع) با وجود گرمای بی‌سابقه‌ای که این روزها در کشور عراق وجود دارد، به سمت مرزها حرکت خود را آغاز کرده‌اند تا ارادت خود را با حضور در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی به اهل‌بیت (ع) به عرصه حضور بگذارند.
 
 محمد عباس‌پور مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه فارس در ابتدای گفتگوی خود با اشاره به این حماسه پرشور و این ارادت تمام‌نشدنی شیعیان، بیان کرد: در آستانه اربعین حسینی جنب و جوش مردم برای حضور در این سفر معنوی و عتبات عالیات بسیار پررنگ واقع شده، با کمک خیرین و دوستداران اباعبدالله الحسین موکب‌هایی جهت پذیرایی از زائران فراهم و در حال انجام است.

 در همین راستا حدود ۵۰ کامیون حامل اقلام موردنیاز در مسیر تا مرز شلمچه که اکثریت مردم استان فارس از آنجا عبور می‌کنند رسانده شود و موکبی اختصاصی برای اهالی شهر شیراز که با خانواده عازم می‌شوند کمک‌رسانی انجام می‌شود.

 با رغبت و همکاری خیرین، اوقاف و استانداری در هر شهر خرمشهر، آبادان و مرز شلمچه مکانی جهت اسکان ماشین‌های زائران با ظرفیت هزار دستگاه فراهم شده است.

 عشق به اهل‌بیت (ع) محدودیتی ندارد

 بنابراین محمد عباس‌پور در مدیرکل حوزه‌های علمیه فارس به یک مصاحبه تفصیلی با خبرنگار این رسانه پرداخت.

 
 شیرازه: فلسفه و اهداف قیام اباعبدالله الحسین (ع) را چگونه تبیین می‌کنید؟

 محمد عباس‌پور: 
 اباعبدالله الحسین (ع) در حرکت از مکه مکرمه به سمت کربلا و میعادگاه عاشقان، خون خویش در راه حق و قیام واقعی و ماندگار کربلا و ماندن در این مسیر که به یاران گوشزد کردند.
 
 برادرشان محمد حنیفه در صحبت با ایشان در بین مسیر که در خواست کنارگذاشتن این سفر به علت تعداد اندک یار و عدم قرارگرفتن در مقابل گروه درنده خور را داشتند؛ اما امام حسین (ع) با هدف حرکت اصلاح امور جد خویش، شیعیان و محبان پیامبر اسلام (ص) و امیرالمؤمنین (ع) گام برداشتند و نتیجه آن پیروزی خون بر شمشیر و شهادت اصحاب ایشان بود.
 
 تا امروز با شعار هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة به معنای «محال است تَن به ذلّت دهیم» ادامه دارد و در مسیر سفر اربعین شاهد شور حسینی مردم از تمامی دنیا هستیم و میلیون‌ها نفر به این سفر زیارتی می‌روند.
 
 سفر اربعین و زیارت اباعبدالله الحسین (س) بسیار سفارش شده است، ائمه اطهار به ویژه آقا امام باقر (ع) و امام صادق (ع) حتی اگر توان مالی ندارید در مسیر گام بردارید و با عنایت آقا اباعبدالله الحسین (ع) همه چیز درست می‌شود و می‌تواند به این سفر ادامه دهد، در طول مسیر موکب‌ها برپا هستند و تغذیه زائران فراهم شده است.

  عشق به اهل‌بیت (ع) محدودیتی ندارد
 شیرازه: نقش حضرت زینب در حادثه عاشورا را چگونه تبیین می‌کنید؟

 محمد عباس‌پور: 
 حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در شکل‌گیری این حماسه بسیار تأثیرگذار بودند، اگر خطبه‌خوانی‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) اسیران آزاده از کربلا تا شام نبود که هیچ یاد و اثری از این قیام باقی نمی‌ماند و پس از آن ادامه این راه و سخنرانی‌ها ادامه داشت .
 
 دشمنان و حتی یزید ادعا می‌کردند با کشتن امام حسین (ع) همه چیز تمام شد و قضیه به نفع ما به اتمام رسید؛ اما این‌گونه نبود، با سخنان حضرت زینب (س) در جلسات متعددی که در مسیر کربلا تا کوفه و تا شام بودند می‌گویند، خطبه زینب (س) اگر در سفر شام نبود، از فداکاری شام شهدا نام نبود، همچنین حضرت امام زین‌العابدین (ع) در این مسیر سخنرانی و خطبه‌های فراوانی خواندند.

 
 شیرازه: حضرت زینب سلام‌الله چگونه باعث زنده نگه‌داشتن این واقعه شد؟

 محمد عباس‌پور: 
 در دوران اسارت همچون مادری برای کودکان و سرپرست برای اسرا و وظیفه خود را در قبال خون برادر شهید خود انجام می‌داد.
 حضرت زینب (س) در طول مسیر با هر فرصت به گفتن فضائل اهل‌بیت (ع) و اینکه مذهب ایشان به چه سمت و سویی است به کودکان و اسیران و افراد حاضر در آن صحنه توضیح و نقش خود را با شایستگی کامل انجام می‌دادند وقتی حضرت زینب (س) دیدند به دست کودکان گرسنه نان می‌دهند.
 
 حضرت غذاها را می‌گرفتند و می‌فرمودند این کار صدقه است و صدقه بر ما خاندان پیامبر حرام است و جایز نیست، در قیام حسین (ع) و مجالس اباعبدالله (س) یک حرارت و شوری هرسال بیش از سال قبل وجود دارد که هیچ‌گاه رو به سردی نمی‌رود.

 حتی در دوران کرونا نیز مردم با رعایت بهداشت و فاصله با برگزاری مراسم عزاداری عشق و علاقه خود را به اهل‌بیت (ع) نشان دادند و این نشان‌دهنده این است که عشق به اهل‌بیت (ع) هیچ محدودیتی ندارد و هیچ‌چیز نمی‌تواند این عشق را متوقف کند.

 عشق به اهل‌بیت (ع) محدودیتی ندارد

 
 شیرازه: شخصیت حضرت زینب (س) در کربلا از نظر بعد سیاسی و اجتماعی چگونه می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد؟

 محمد عباس‌پور: 
 از نظر سیاسی فرمایشات امام زین‌العابدین (ع) و حضرت زینب (س) آغشته با مسائل عبادی بود و در کتاب صحیفه سجادیه که تماماً دعا است؛ اما دعایی که بوی سیاسی می‌دهد می‌توانیم این امر را مشاهده کنیم و اینکه سیاست و دیانت از یکدیگر جدا نیستند تبیین شد.

 اگر امنیتی است به خاطر مرزداران که برای دفاع از آن رفتند و جان خود را به خطر انداختند که مردم شهر در امنیت و آسایش باشند، دو بال پرواز به سوی خداوند سیاست و دیانت با هم است و انسان باید افراد دیگر را با خداوند متعال و اهل‌بیت آشنا کند و راهی بوده که خداوند برای آنان مقدر نموده بود که همان اثبات حقانیت است.
 فردی که با عزت و سربلندی از دنیا برود ماندگار و نام آن جاویدان در تاریخ خواهد ماند، مردم ایران هم در تمامی جوانب کمک و ایثارگری خود را ثابت کرده و پایند قرآن و اهل‌بیت (ع) هستند و وظیفه ما آشنایی دیگر افراد با اهل‌بیت (ع) و خداوند است.

 
 شیرازه: حضرت زینب در بعد حمایت از خانواده به عنوان یک بانوی تأثیرگذار چگونه اقدام و عمل جوانمردانه داشتند؟

 محمد عباس‌پور: 

 حضرت زینب (س) دو فرزند جوان خود را در مکتب اسلام و مبارزه با کفار و طاغوت به معبود هدیه کرده و امانت نزد ایشان بودند.
 
 وقتی به حضرت زینب (س) خبر دادند فرزند شما به شهادت رسیدند حضرت می‌فرمایند آنان قربانی در راه خدا و اباعبدالله الحسین (ع) و علی‌اکبر و فرزند برادرم علی‌اصغر هستند که امانت دست من بودند و راهی بوده که خداوند برای آنان مقدر نموده بود که همان اثبات حقانیت است و این نشان‌دهنده صبر و استقامت و بردباری حضرت زینب است.
 زمانی که حضرت علی‌اکبر به شهادت رسیدند حضرت زینب (س) گریه و شیون زاری کردند و امام حسین (ع) فرمودند این راهی است که همه عزیزانی که در رکاب من بودند رفتند و راهی است که خدای متعالی برای اثبات حقانیت ما مقدر کرده است.

  عشق به اهل‌بیت (ع) محدودیتی ندارد
 شیرازه: به زنان جامعه اسلامی چه توسعه‌ای دارید که همانند حضرت زینب الگوی صبر و ایثار باشند؟

 محمد عباس‌پور: 
 در واقع بایستی از حضرت فاطمه زهرا (س) و دختر ایشان حضرت زینب (س) همیشه الهام بگیرند، اگر الگوی دختران و زنان ما حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه زهرا (س) باشد هیچگاه در مقابل کسانی که چشم‌های هرزه‌ای دارند سست نمی‌شوند.
 
 حضرت فاطمه زهرا (س) به همه زنان این‌گونه وصیت کرده‌اند، ای زن به تو این‌گونه خطاب است که ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است، حجاب مانند صدفی است که هر زن داشته باشد کسی نمی‌تواند به آن طمع کند و چشمان خود را در معرض خطر قرار دهد و بارها شنیده‌ایم کسانی که سبب ولنگاری در جامعه شده‌اند در نهایت گرفتار چشمان هرزه می‌شوند یا مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

 سفارش حضرت زینب (س) در بین اسرا هم همین بود وقتی چادر از سر دختران گرفتند فرمودند با لباس‌های خود موهای خود را بپوشانید که دشمن به شما نگاه نکند.

انتهای خبر/224224
 
 

نظرات بینندگان